Kiss Bálint vagyok,
hangtájkutató. A geofizikai folyamatok hangjait kutatom a városi szövetben.
Az esőzés és a szél, a hőingás és a víztestek mozgásának hangjait, azaz a geofóniát ku­ta­tom. Ilyen az ablakpárkányon kopogó vagy a járdára zúduló eső hangja, a villamos kötél­zetén és a fákon suhogó szél, vagy a Duna locsogása.

Megfigyelésem, hogy ezek a hangok nem kapnak figyel­met a városi szövet építése és fejlesztése során, így a városi terek hangzó esztétikájának ez a része elhanyagolódik.
Kutatásommal a geoszonifikációnak, azaz a geofizikai folyamatok megszólaltatását célzó tudatos várostervezői és építészeti gyakor­latnak alapjait igyekszem megteremteni.

Hiszek benne, hogy az eső, a szél és a hőingás olyan jelenségek, amelyek megfelelő tervezéssel városi hangtájainkat változatosabbá és szebbé tehetik.
Akusztikai kommunikáció-dizájn
Tudományos munkámmal párhuzamosan hangdizájnnal, pontosabban akusztikai kommunikáció-tervezéssel foglalkozom. Portfóliómhoz görgess lejjebb!
Hangi arculattervezést vállalok kisfilmekhez, podcastokhoz, appokhoz; hanglogókat és más hanganyagot készítek installatív, performatív és fix média keretben. Hívj, írj bizalommal!
Kapcsolat
+358 46 626 0789
balint@blautumn.hu
ig: kissbelint

1015 Budapest
00530 Helsinki
noiseicon
Portfólió
tekintsd meg portfóliómat a közösségi és kreatív tevékenységeimről.

CENSE: Beyond Listening Symposium
A hang különböző konceptualizációit vizsgáltam hat európai főváros fejlesztési tervén. A kutatásról cikket írtam, az ered­ményekről pedig a CENSE szervezet Beyond Listening szimpóziumán tartottam előadást Budapesten a MOME kampuszon tavaly november 23-án.

Lásd:
Videofelvétel
Absztrakt
PDF prezentáció

balintkiss
Run-off: három etűd ütőhangszerre
Az eső a korábbi hiedelmekkel ellentétben nem teljesen véletlenszerű — a cseppek mikro­struktúrákba rendeződnek, és a csepp­méretek eloszlása autokorrelációt mutat. Az etűdökben három ütőhangszeres értel­me­zé­sére bocsáj­tottam szoftveresen generált eső­mintákat, amelyek statisz­tikailag kétszeresen sztochasz­tikusak (az ún. Cox eloszlást követik). Az impulzusokból álló es­őmintá­kat Max MSP ill. Super­Collider környe­zetben készí­tettem.

Az etűdök azt igyekeznek feltárni, hogyan lehet a zene eszköztárával átadni, zenei anyagban megfogalmazni az esőzés által kirajzolt mintá­zatokat anélkül, hogy a cseppek egy konkrét felületre érkeznének, és hang­szí­nük ezáltal végleg meghatározásra kerülne.
conservatory-stage
I.

Az első etűd egy közepes vízhozamú esőmintát interpretál, amely városi környe­zetben zajlik. Az épületek és a szél közjátéka blok­kolja a folya­ma­tos hozamot, a textúra így szakaszos­sá, szaggatottá válik.
II.

A második etűd egy bő vízhozamú eső­eseményt dolgoz fel, amit bár nem szakít meg épí­tett struktúra, természetétől fogva egye­net­len a sűrűbb és ritkább csepp­kon­centrációjú szakaszok váltakozásai miatt.
III.

A harmadik etűd egy szitáló esőről mesél, melynek mikrostruktúrája igen szabályos, vízhozama, dinamikája pedig lényegesen kisebb és visszafogottabb.
Metamorphosis
A Balaton befagyása 60 másodpercben.

A felvételeket a fagyásról, amely -12 fokon négy óra alatt lezajlott, 2022 januárjában készí­tet­tem. Egy hetet töltöttem Szigliget térségében, és a téli geofóniát kutattam. Január 24-én este nyolckor kezdtem a rög­zítést a Szívós István kikötőben; éjfélre szilárd jég borította a tavat.
Metamorphosis


A tó felszínének morfológiai átalakulásáról és az átalakulás fázisairól a hangok végig ponto­san tájékoztattak, amit a fény hiányában különösen kifejezőnek éreztem.
Aalto Day One 2023
A finnországi Aalto Egyetem 2023/24-es tanévének nyitóeseményére egy hangtáj­kompozíciót készítettem, amiben igyekeztem kibontani a kampusz aurális sok­féle­ségét. Izgalmas kihívást jelentett, hogy sértetlenül hagyjam a hangtáj-kompozíció műfaji integritását, és közben megfelelően tel­jesítsem az intézmény branding céljait. Meg­tisztelő volt, hogy az egyetem engem keresett meg ezzel a feladattal.
A munka ezen a lejátszón jó minőségben meghallgatható, de beillesztettem az esemé­nyen készített videofelvételt is (alább), amelyen megosztunk pár gondolatot a darabról Jessy Muyonjo társammal, a vizuál készítőjével.
Wihuri International Prizes
Két dokumentumfilmhez írtam zenét és végeztem hangi utómunkát a Jenny and Antti Wihuri Foundation finn kulturális alapítvány megkeresésére. Öröm volt (közvetve) Tristan Murail-lel dolgozni, akit a huszadik századi spektrális zene egyik legmeghatározóbb alakjaként tartanak számon.
A filmek a díjátadó keretein belül kerültek vetítésre a Helsinki Musiikkitaloban 2023. október 9-én.



Artlife podcast
A TOKYO szervezet podcastjában dizájnerek és kreatív szakmabéliek mesélnek életútjukról, karrierükről. Full stack munkát (felvételezéstől kiadásig) végeztem az epizódokon, ami izgalmas hangdizájneri és aurális arculat­tervezési feladatot jelentett. A csatorna ide kattintva érhető el.
Ennek a projektnek a szakmai kihívás mellett inspiráló beszélgetések hosszú sorát köszönhetem olyan finn művészekkel és dizájnerekkel, akik nemzetközi szinten végzik kreatív munkájukat.
Studie T.Y.K.
Deep learning és kód alapú zeneszerzési technikákkal kísérleteztem ebben a két munkában.
Ez az anyag a Spotify-on és az Apple Music-on is meghallgatható.
I.

Az első etűd egy tizenkét lépcsős unsupervised deep learning folyamat eredményeképp készült látens tér különböző pontjait tárja fel GanSynth segítségével. A modellt egy saját hangmun­kái­mat tartalmazó adathalmazon képeztem ki. Kíván­csi voltam, hangdizájneri gyakorlatomnak vannak-e olyan globális tulajdonságai, amit egy MI modell elsajátít. A generált minták bár timbrális koherenciát mutattak, úgy láttam, semmilyen karakteres vonás nem került elsajátításra.
II.

A második, live-coded darabot SuperColliderrel készítettem. Egyszerű szintézis alapú hangese­mé­nye­ket rendeztem egy mintába, amit később átvezettem egy vokális adat­halmazon kiképzett timbre-transferen. A modellnek nehezére esett a megfelelő beszédhangokat megtalálni, így leg­inkább az adathalmaz “vokális zajából” (szuszo­gások, hangszalagrecsegés) merített. Mindez hátborzongató, de a műfajban üdvözölt hatást keltett.
Esőhangok taxonómiája
Barry Truax-szal, az akusztikai ökológia egyik kulcsfigurájával dolgozhattam a városi eső­hangok rendszerezésén mesterszakos szak­dolgozatom keretein belül. A dolgozatban hidrológiával, városi felületekkel, az esőhangok textúrájával és hangszínével (percepciójával) foglalkoztam. A proof-of-concept munka 6 hierarchikus rétegen keresztül 256 "városi esőhang-instanciát" projektált.
Munkámban az esőzés különböző aspektusainak körüljárása után egy timbrális skálázási kérdőívet készítettem, amellyel gyako­ri városi felületek frekvenciaválaszainak percepcióját térképeztem fel. Alább látható né­hány az eredmények közül a hangmintákkal (a válaszadás anonim volt).
I.

Közepes intenzitású eső hangja száraz faleveleken.
responses-to-fallen-leaves
II.

Nagy intenzitású eső hangja fémtetőn.
responses-to-metal-roof
III.

Közepes intenzitású eső hangja sáros földön.
responses-to-mud
IV.

Közepes intenzitású eső hangja fém ablakpárkányon.
responses-to-windowsill
V.

Közepes intenzitású eső hangja PVC tetőelemen.
responses-to-pvc
VI.

Nagy intenzitású eső hangja betonon.
responses-to-concrete
Qubit: Városi Szövettan
Hangkertes társaimmal részt vettem a Qubit Városi szövettan podcastjának egyik epizód­jában, ahol Édes Balázs urbanistával beszél­gettünk a városi hangtájról.
“Hangkert podcast” kurzus oktatása
Öt Media Design hallgatóval dolgoztam egy podcast epizódon a MOME egyik BA kurzusá­nak oktatójaként. A kurzus során feltártuk a természetes és mesterséges hangok közötti elmosódó határokat. A kurzus végén felvettük, megszerkesztettük és közzétettük az adást.
Hangkert művészeti kollektíva
A hangkerttel 2021-es elindulása óta a clairaudience és az akusztikai tu­datosság hírnökei vagyunk és igyek­szünk aurális dimenzióiban részletes­en megismerni a fővárost. Különböző hangtájjal kapcsolatos témákban készítjük a Hangkert podcastot, aminek én dizájnoltam a hanglogóit.
Két nyílt workshopot rendeztünk a VIII. kerületi Tolnai Lajos utcában a MOME ill. a Placc Fesztivál közreműködésével. A programok különböző érdeklődésű és szociális hátterű résztvevőket vonzottak. Hangsétákat, közös terepfelvételezést és hallgatózást ("hang­mikroszkópot") szerveztünk, többcsatornás hangművészeti alkotásokat hall­gattunk és improvizatív koncertet adtunk.
tolnai-hangkert
Hallójárat
Megírtam az első három epizódját a Hallójárat c. rádióműsornak, amelyet Farkas-Kovách Réka társammal indítunk. Témáink a hangtájak és a szónikus urbanizmus.

Tervezett kezdés: 2024 ősz, Tilos rádió. A műsor jelenleg várólistán.
A schaferi hagyományok helyett Stephanie Loveless és Salomé Voegelin hangfilozófiáját követjük a hangtájtudományok alapvető fogalmainak bemutatásánál.

Az első három adás részletes műsorterve
itt olvasható.
MOMO
Nemes Zsófia Időlovag c. kortárstánc-koreográfiájához hat tánczenét készítettem dark electronica műfajban. Michael Ende Momo című regénye által inspirált darab a Nemzeti Táncszínházban került bemutatásra 2021 májusában.
dancers_in_black
dancer_in_the_air
Hiss
Nyolccsatornás hangtájkompozíció a kedvenc ipari hangtájamról, a kora esti Nyugati pálya­udvarról. Elekromechanikus zajok, külön­böző nyelvű bemondók és egy rejtett hely tisztán artikulált visszhanggal. A darabban absztrak­ció és effektezés nélkül, minden mintát érintetlenül hagyva igyekeztem valódi képet formálni a hely­színről. A darab csak multi­channel rend­szeren hallgatható, ha erre lehetőség adódik, a fájlok letölthetők innen.
nyugati-pu
Traces
Nyolccsatornás etűd Kőszeg elektromágneses hangtájáról. A várost az iASK workshop kere­tein belül térképeztem fel egy pár elektro­mágneses kapszulával.
A darab a lejátszón meghallgatható sztereó lekeverésben, multichannel rendszerre a fájlok innen letölthetők.
Traces
A nyomonkövethetetlen jelforrásokban in­harmonikus, harangszerű szónikus tartal­makra leltem. A kőszegi harangok sajátos történetével véletlen összefüggésben ez kife­jezetten izgal­mas volt — a világháborúkat követő­en a haran­gokat ugyanis újra­öntötték, így az eredeti hangolások szétcsúsztak.
electric-branches
Hővíz
Sztereó hangtájkompozíció a Balatonba ömlő Tapolca-patak hangvilágáról.

A darabban a tapolcai tavasbarlangból az edericsi nádason át Balatonba érő langyos, tiszta karsztvíz hangi metamorfózisát, kinyílását járom körbe.

Hővíz
electric-branches
juli x blautumn
Duónkban az évszakok változásával, természeti jelenségekkel, és ezekkel analóg emberi érzelmekkel foglalkozunk könnyűzenei kontextusban.
Copyright © Bálint János Kiss, 2021-2024.