hangtájkutató. A geofizikai folyamatok hangjait kutatom a városi szövetben.
Az esőzés és a szél, a hőingás és a víztestek mozgásának hangjait, azaz a geofóniát kutatom.
Ilyen az ablakpárkányon kopogó vagy a járdára zúduló eső hangja, a villamos kötélzetén és a fákon
suhogó szél, vagy a Duna locsogása.
Megfigyelésem, hogy ezek a hangok nem kapnak figyelmet a városi szövet építése és fejlesztése során, így a városi terek hangzó esztétikájának ez a része elhanyagolódik.
Kutatásommal a geoszonifikációnak, azaz a geofizikai folyamatok
megszólaltatását célzó tudatos várostervezői és építészeti gyakorlatnak alapjait igyekszem megteremteni.
Hiszek benne, hogy az eső, a szél és a hőingás olyan jelenségek, amelyek megfelelő tervezéssel
városi
hangtájainkat változatosabbá és szebbé tehetik.
Akusztikai kommunikáció-dizájn
Tudományos munkámmal párhuzamosan hangdizájnnal, pontosabban akusztikai kommunikáció-tervezéssel foglalkozom.
Portfóliómhoz görgess lejjebb!
Hangi arculattervezést vállalok kisfilmekhez, podcastokhoz, appokhoz; hanglogókat és más
hanganyagot készítek installatív, performatív és fix média keretben.
Hívj, írj bizalommal!
tekintsd meg portfóliómat a közösségi és kreatív tevékenységeimről.
CENSE: Beyond Listening Symposium
A hang különböző konceptualizációit vizsgáltam hat európai főváros fejlesztési tervén. A kutatásról cikket
írtam, az eredményekről pedig a CENSE szervezet Beyond Listening szimpóziumán tartottam előadást
Budapesten
a MOME kampuszon tavaly november 23-án.
Az eső a korábbi hiedelmekkel ellentétben nem teljesen véletlenszerű — a cseppek mikrostruktúrákba
rendeződnek, és a cseppméretek eloszlása autokorrelációt mutat. Az etűdökben három
ütőhangszeres értelmezésére bocsájtottam szoftveresen generált esőmintákat, amelyek
statisztikailag
kétszeresen sztochasztikusak
(az ún. Cox eloszlást követik). Az impulzusokból álló esőmintákat Max MSP ill. SuperCollider
környezetben készítettem.
Az etűdök azt igyekeznek feltárni, hogyan lehet a zene eszköztárával átadni, zenei anyagban megfogalmazni
az esőzés által kirajzolt mintázatokat anélkül, hogy a cseppek egy konkrét felületre érkeznének, és
hangszínük ezáltal
végleg meghatározásra kerülne.
I.
Az első etűd egy közepes vízhozamú esőmintát interpretál, amely városi környezetben zajlik. Az épületek
és a
szél közjátéka blokkolja a folyamatos hozamot, a textúra így szakaszossá, szaggatottá
válik.
II.
A második etűd egy bő vízhozamú esőeseményt dolgoz fel, amit bár nem szakít meg épített struktúra,
természetétől fogva egyenetlen a sűrűbb és ritkább cseppkoncentrációjú szakaszok
váltakozásai miatt.
III.
A harmadik etűd egy szitáló esőről mesél, melynek mikrostruktúrája igen szabályos, vízhozama, dinamikája
pedig
lényegesen kisebb és visszafogottabb.
Metamorphosis
A Balaton befagyása 60 másodpercben.
A felvételeket a fagyásról, amely -12 fokon négy óra alatt lezajlott, 2022 januárjában
készítettem.
Egy hetet
töltöttem Szigliget térségében, és a téli geofóniát kutattam. Január 24-én este nyolckor kezdtem a
rögzítést
a Szívós István kikötőben; éjfélre szilárd jég borította a tavat.
Metamorphosis
A tó felszínének morfológiai átalakulásáról és az átalakulás fázisairól a hangok végig pontosan
tájékoztattak,
amit a
fény hiányában különösen kifejezőnek éreztem.
Aalto Day One 2023
A finnországi Aalto Egyetem 2023/24-es tanévének nyitóeseményére egy hangtájkompozíciót készítettem, amiben igyekeztem kibontani a kampusz
aurális sokféleségét. Izgalmas kihívást jelentett, hogy sértetlenül hagyjam a hangtáj-kompozíció
műfaji
integritását, és közben megfelelően teljesítsem az intézmény branding céljait. Megtisztelő volt,
hogy az egyetem
engem keresett meg ezzel a feladattal.
A munka ezen a lejátszón jó minőségben meghallgatható, de beillesztettem az eseményen készített
videofelvételt is (alább), amelyen megosztunk pár gondolatot a darabról Jessy Muyonjo társammal, a vizuál
készítőjével.
Wihuri International Prizes
Két dokumentumfilmhez írtam zenét és végeztem hangi utómunkát a Jenny and Antti Wihuri Foundation finn
kulturális alapítvány megkeresésére. Öröm volt (közvetve) Tristan Murail-lel dolgozni, akit a huszadik századi
spektrális zene egyik legmeghatározóbb alakjaként tartanak számon.
A filmek a díjátadó keretein belül kerültek vetítésre a
Helsinki Musiikkitaloban 2023. október 9-én.
Artlife podcast
A TOKYO szervezet podcastjában dizájnerek és kreatív szakmabéliek mesélnek életútjukról, karrierükről.
Full stack munkát (felvételezéstől kiadásig) végeztem az epizódokon, ami izgalmas hangdizájneri és aurális
arculattervezési feladatot jelentett. A csatorna
ide kattintva érhető el.
Ennek a projektnek a szakmai kihívás mellett inspiráló beszélgetések hosszú sorát köszönhetem olyan finn
művészekkel és dizájnerekkel, akik nemzetközi szinten végzik kreatív
munkájukat.
Studie T.Y.K.
Deep learning és kód alapú zeneszerzési technikákkal kísérleteztem ebben a két munkában.
Az első etűd egy tizenkét lépcsős unsupervised deep learning folyamat eredményeképp készült látens tér
különböző
pontjait tárja fel GanSynth
segítségével. A modellt
egy saját
hangmunkáimat tartalmazó adathalmazon képeztem ki. Kíváncsi voltam, hangdizájneri
gyakorlatomnak
vannak-e
olyan
globális tulajdonságai, amit egy MI modell elsajátít. A generált minták bár timbrális koherenciát mutattak,
úgy
láttam, semmilyen karakteres vonás nem került elsajátításra.
II.
A második, live-coded darabot SuperColliderrel készítettem. Egyszerű szintézis alapú
hangeseményeket rendeztem
egy mintába, amit később átvezettem egy vokális adathalmazon kiképzett
timbre-transferen. A modellnek nehezére esett a megfelelő beszédhangokat megtalálni, így leginkább az
adathalmaz “vokális zajából” (szuszogások, hangszalagrecsegés) merített. Mindez hátborzongató, de a
műfajban
üdvözölt hatást keltett.
Esőhangok taxonómiája
Barry Truax-szal, az akusztikai ökológia egyik kulcsfigurájával dolgozhattam a
városi esőhangok rendszerezésén mesterszakos szakdolgozatom keretein belül.
A dolgozatban hidrológiával,
városi felületekkel, az esőhangok textúrájával és hangszínével (percepciójával) foglalkoztam. A
proof-of-concept
munka 6 hierarchikus rétegen keresztül 256 "városi esőhang-instanciát" projektált.
Munkámban az esőzés különböző aspektusainak körüljárása után egy
timbrális skálázási kérdőívet készítettem, amellyel gyakori városi felületek frekvenciaválaszainak
percepcióját térképeztem fel. Alább látható néhány az eredmények közül a hangmintákkal (a válaszadás
anonim
volt).
I.
Közepes intenzitású eső hangja száraz faleveleken.
II.
Nagy intenzitású eső hangja fémtetőn.
III.
Közepes intenzitású eső hangja sáros földön.
IV.
Közepes intenzitású eső hangja fém ablakpárkányon.
V.
Közepes intenzitású eső hangja PVC tetőelemen.
VI.
Nagy intenzitású eső hangja betonon.
Qubit: Városi Szövettan
Hangkertes társaimmal részt vettem a Qubit Városi szövettan podcastjának egyik epizódjában, ahol Édes
Balázs
urbanistával beszélgettünk a városi hangtájról.
“Hangkert podcast” kurzus oktatása
Öt Media Design hallgatóval dolgoztam egy podcast epizódon a MOME egyik BA kurzusának oktatójaként. A
kurzus
során
feltártuk a természetes és mesterséges hangok közötti elmosódó határokat. A kurzus végén felvettük,
megszerkesztettük és közzétettük az adást.
A hangkerttel 2021-es elindulása óta a clairaudience és az akusztikai tudatosság hírnökei vagyunk és
igyekszünk
aurális dimenzióiban részletesen megismerni a fővárost. Különböző hangtájjal kapcsolatos témákban
készítjük a
Hangkert podcastot, aminek én dizájnoltam a
hanglogóit.
Két nyílt workshopot rendeztünk a VIII. kerületi Tolnai Lajos utcában a MOME ill. a Placc Fesztivál
közreműködésével. A programok különböző érdeklődésű és szociális
hátterű résztvevőket vonzottak. Hangsétákat, közös terepfelvételezést és hallgatózást
("hangmikroszkópot")
szerveztünk,
többcsatornás hangművészeti alkotásokat hallgattunk és improvizatív koncertet adtunk.
Hallójárat
Megírtam az első három epizódját a Hallójárat c. rádióműsornak, amelyet Farkas-Kovách Réka
társammal indítunk. Témáink a hangtájak és a szónikus urbanizmus.
Tervezett kezdés: 2024 ősz, Tilos rádió. A műsor jelenleg várólistán.
A schaferi hagyományok helyett Stephanie Loveless és Salomé Voegelin hangfilozófiáját követjük a
hangtájtudományok alapvető fogalmainak bemutatásánál.
Nemes Zsófia Időlovag c. kortárstánc-koreográfiájához hat tánczenét készítettem dark electronica műfajban.
Michael Ende Momo című regénye által inspirált darab a Nemzeti Táncszínházban került bemutatásra 2021
májusában.
Hiss
Nyolccsatornás hangtájkompozíció a kedvenc ipari hangtájamról, a kora esti Nyugati
pályaudvarról. Elekromechanikus zajok, különböző nyelvű bemondók és egy rejtett hely tisztán
artikulált
visszhanggal. A
darabban
absztrakció és effektezés nélkül, minden mintát érintetlenül hagyva igyekeztem valódi képet formálni a
helyszínről. A darab csak multichannel rendszeren hallgatható, ha erre lehetőség adódik, a
fájlok
letölthetők
innen.
Traces
Nyolccsatornás etűd Kőszeg elektromágneses hangtájáról. A várost az iASK workshop keretein belül
térképeztem fel
egy pár elektromágneses kapszulával.
A darab a lejátszón meghallgatható sztereó lekeverésben, multichannel rendszerre a fájlok innen letölthetők.
Traces
A nyomonkövethetetlen jelforrásokban
inharmonikus, harangszerű szónikus tartalmakra leltem. A kőszegi harangok
sajátos történetével véletlen összefüggésben ez kifejezetten izgalmas volt — a világháborúkat
követően a harangokat ugyanis újraöntötték, így az eredeti hangolások szétcsúsztak.
Hővíz
Sztereó hangtájkompozíció a Balatonba ömlő Tapolca-patak hangvilágáról.
A darabban a tapolcai tavasbarlangból az edericsi nádason át Balatonba érő langyos, tiszta karsztvíz hangi
metamorfózisát, kinyílását járom körbe.
Hővíz
juli x blautumn
Duónkban az évszakok változásával, természeti jelenségekkel, és ezekkel analóg emberi érzelmekkel foglalkozunk
könnyűzenei kontextusban.